Världens största event

En arena är ett avgränsat område med publikläktare. Arenor används för olika sorters event, bland annat konserter och idrottsevenemang. Visa arenor är anpassningsbara och kallas för multiarenor eftersom de kan byggas om och anpassas efter olika typer av arrangemang. Arenor kan användas till många olika tävlingar och event. Här kan du läsa mer om några av världens största event och arenornas betydelse för dessa event.

Fotbolls-VM

Världsmästerskapen i fotboll arrangeras vart fjärde år sedan år 1930 med undantag för åren under andra världskriget. Genom åren har evenemanget utvecklats och vuxit enormt mycket. Antalet länder som deltar har successivt ökat i både kvalspel och slutspel. Till VM år 2026 kommer 48 nationer att spela i slutspelet vilket ställer enorma krav på landet som arrangerar mästerskapen. Det krävs nämligen arenor och logistik för att genomföra detta. Kostnaden för att arrangera turneringen har växt enormt mycket allt eftersom att tävlingen gjort det. Fotbolls-VM anses nu vara världens största sportevenemang, baserat på hur många människor som tittar på matcherna. Sommar-OS anses dock vara det största idrottsevenemang baserat på antalet deltagare. Fotbolls-VM i Brasilien 2014 och VM i Ryssland 2018 är två exempel på de omfattande investeringarna som krävdes. Matcherna spelades i många olika städer vilket gjorde att både spelare och publik behövde förflytta sig. Den brasilianska regeringen investerade närmare 30 miljarder kronor i tolv fotbollsarenor av vilka en var i Amazonas. Många av dessa arenor står nu och förfaller eftersom de varken används eller underhålls.

Super Bowl

Super Bowl är ett av de mest omtalade sportevenemangen i världen. Super Bowl är den årliga NFL-finalen som spelas en söndag i januari eller februari. NFL är USA:s nationella liga i amerikansk fotboll. Varje år ses finalen av cirka 100 miljoner människor i USA vilket gör den till landets mest sedda program. Förutom fotbollsmatchen är evenemanget fullt av underhållningsmoment i form av en omtalad halvtidsshow. Till och med reklamen vid Super Bowl anses vara en form av underhållning och debatteras flitigt. Att sända TV-reklam under evenemanget är extremt dyrt och den som vill synas får räkna med att det kostar 5,1-5,3 miljoner dollar för 30 sekunder. Olika arenor står värd för Super Bowl varje år. Vilken arena som ska få äran att arrangera NFL-finalen beror på flera kriterier och valet sker årligen i en rigorös urvalsprocess. Eventet ställer stora krav på arenans kapacitet att hantera en stor publik, avancerad underhållning och enorma mängder mat och dryck.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.